Gezicht achter de voordeur: Java Schoenservice

Dit keer was ik op bezoek bij Ron Lauwers, eigenaar van Java Schoenservice.  Na de verbouwing heeft hij in de winkel een “huiselijk sfeertje” gecreëerd, compleet met zitje en koffiemachine. Ik wil dat de klanten zich bij mij thuis voelen, vertelde hij.
Ron Lauwers is geen onbekende in de buurt. Een stukje historie. Van 1985 tot 1990 werkte hij in de schoenmakerij van Aad Peters. De vader van Peters vestigde zich al in 1952 als schoenmaker in de Javastraat. In 1963 nam zijn zoon de zaak over en medio jaren 90 verhuisde hij naar het pand op de hoek van de Mallemolen. Vier jaar geleden heeft Ron de zaak van Peters overgenomen. Zijn zoon beheert de zaak in de Fahrenheitstraat.

Ik ben al meer dan 30 jaar schoenmaker vertelde Ron. Mijn eerste winkel was in Zoetermeer. Ik ben gek op schoenen, het is absoluut mijn passie. Ik vind het heerlijk om schoenen weer mooi te maken en ik werk nog altijd op de oude, ambachtelijke manier. Wij hebben diverse machines waarmee we zelfs de mooiste designschoenen als nieuw kunnen herstellen. Zolen worden nog op de ouderwetse manier doorgenaaid. Op mijn vraag wat nu precies het verschil was tussen een “echte”  schoenmaker en een hakkenbar, antwoordde hij dat een ambachtelijk schoenmaker meer aandacht besteedt aan de schoenen omdat hij een passie heeft om ze weer mooi te maken. Bij een hakkenbar moet alles snel . Zij zijn de “quick-fit” en wij zijn de “garage”.  Ik was ook nieuwsgierig naar het aantal schoenen dat hij zelf in de kast had staan. Zeker 17-18 paar en dan tel ik de slippers niet mee!

Ron vertelde me dat hij ook veel dure schoenen in reparatie krijgt. Daarvoor gebruikt hij speciale dunne zooltjes. Naast de gebruikelijke reparaties van zolen (veelal leren zolen) en hakken kun je bij Ron ook terecht voor het verkleinen of oprekken van laarsschachten of een compleet nieuw onderwerk voor bergschoenen.

Volgens Ron gaan jongeren minder vaak naar de schoenmaker. Er is vaak uitverkoop dus kopen ze liever een paar nieuwe schoenen met korting dan ze te laten repareren. De opkomst van de Nikes was voor ons wel een klap, meldde Ron, maar die worden tegenwoordig ook gerepareerd.

Op de website las ik dat het gebruik van laarzen- en schoenspanners onderschat wordt want het is wel degelijk belangrijk voor het onderhoud. Weinig mensen nemen echter de moeite. Door de spanners in een “warme” schoen te plaatsen zal deze bij droging niet krom of optrekken. De betere spanners zijn gemaakt van cederhout die het vocht uit de schoen absorberen. Laarzenspanners behouden de vorm van de schacht. Zo voorkom je ook defecte ritsen die vaak kapot gaan op het knikpunt in de schacht. Tip voor de dames?

Ron doet zijn werk nog steeds met veel plezier. Elke dag is anders. Ik heb een heerlijk vak, een heerlijke zaak en heerlijke klanten. Wat wil een mens nog meer?

Zijn uw schoenen toe aan nieuwe zolen, of moeten de nieuwe schoenen toch nog een klein beetje worden opgerekt? Ga dan even langs bij Java Schoenservice aan de Javastraat 57.
U kunt er ook terecht voor schoencrèmes, veters, ritsen, riemen, paraplu’s, poetsmiddelen en onderhoud voor leren meubels.
 Josephine de Vijlder