Vader en dochter Kommer

De appel valt niet ver …

In een typisch Archipelpand wonen Bob en Karen Kommer, vader en dochter, beiden creatief en met een passie voor fotografie en mensen. De parterre is het woon- en werkdomein van Karen en haar echtgenoot Fritz Griffin. Het is duidelijk dat beiden zich hier bezighouden met hun beroep, naast een werktafel waar de laatste hand wordt gelegd aan hun gezamenlijke boek Green Lips (inmiddels gepresenteerd en te koop) staat het er vol met boeken en foto’s. De eerste etage huisvest vader Kommer, inmiddels al jaren gepensioneerd. De grote etage was ooit een studio, waar artiesten optraden. Voordat we overgaan tot het serieuze gedeelte van het gesprek schenkt de heer Kommer koffie en is er cake. Gezellig en huiselijk. En zo was het ook toen hij nog studio aan huis had en er op alle etages medewerkers rondliepen.

foto Fritz Griffin

Bob Kommer Studio’s
Bob Kommer, inmiddels 87 jaar oud, is de oprichter van de Bob Kommer Studio’s, een begrip op het gebied van audio en video. Hij begon het bedrijf in 1952, gewoon in de keldervan zijn woning aan de Mient. Tot die tijd verdiende Kommer de kost als freelance fotograaf. Het bedrijf verhuisde in 1955 naar een groot pand in de Riouwstraat. Een riant panddat hem door de gemeente was toegewezen maar wel met de voorwaarde dat het een werk- en woonbestemming zou krijgen. Inmiddels bestonden de werkzaamheden niet alleen meer uit fotografie maar werden er ook, in opdracht van industrieën, films gemaakt. Onder andereCaltex (Chevron) was een van de grotere opdrachtgevers, maar ook diverse scheepswerven en verder vooral technische bedrijven. Het was het tijdperk van de opkomst van de televisie. ‘We werkten in het begin met een huurcamera en hadden niet eens een projector’, vertelt de heer Kommer. In de jaren zestig verhuisde een gedeelte van het bedrijf naar de Van de Spiegelstraat. De eerste etage werd verbouwd tot geluidsstudio en de tweede tot beeldstudio. Binnen enkele jaren werd ook het naastgelegen pand erbij getrokken. Hier kwam de productieafdeling voor films en dat hield in nog meer apparatuur en uitbreiding van het aantal medewerkers. Voor het opnemen van playback-banden traden complete orkesten op in de studio. Bob Kommer, altijd bezig met geluid en het mixen daarvan, deed aanvankelijk alles zelf. ‘Ik ben een groot liefhebber van Jazz en kende veel musici waarvoor ik regelmatig demobanden maakte’. Ter illustratie wordt een stapel foto’s tevoorschijn gehaald. ‘Over het  werk van de bekende kunstschilder Co Westerik heb ik een documentaire gemaakt’ vertelt Kommer trots.

Grote familie
Een van de eerste televisieopnamen van Wim Kan, uitgezonden door de BRT, werd in zijn studio opgenomen. ‘Daarvoor moest een complete vleugel naar de tweede etage getakeld worden’, weet Kommer zich te herinneren. Ook de NTS (nu NOS) maakte er in die tijd regelmatig gebruik van. ‘We waren net een grote familie’, vertelt Kommer die zich samen met zijn vrouw ook in sociaal opzicht met zijn medewerkers bezighield. Als een van de eerste bedrijven organiseerden zij mediatrainingen die door bekende journalisten en presentatoren werden gegeven.

In 1990 was het mooi geweest en stopte Bob Kommer met zijn werkzaamheden. De studio werd verkocht en voortgezet door een van zijn medewekers. Enkele jaren later werd met de productie van programma’s gestopt. Met oud-medewerkers heeft hij nog steeds contact evenals met de huidige eigenaar, die de geluidstudio uitbouwde tot een zeer goed lopende video- en audio-production studio.

Karen Kommer, fotograaf en illustrator
Karen Kommer (1954) is van jongs af aan opgegroeid in het bedrijf van haar ouders. Vaak werkte zij in de schoolvakantie mee. De appel valt niet ver van de boom, want zij heeft zonder meer de creativiteit van haar ouders geërfd. Het kan dan ook bijna niet anders dan dat zij na de middelbare school de opleiding aan de School voor Fotografie ging volgen. Vanaf 1976 werkte zij als freelance fotograaf voor bladen en magazines en maakte zij reportages voor tentoonstellingen en galerieën.

Polaroidcamera
Regelmatig fotografeerde zij in die tijd met een Polaroid camera. Zo’n camera wordt allang niet meer gebruikt. ‘In totaal heeft Polaroid in het verleden vijftien foto’s van mij afgenomen. Onlangs werd het eerste Polaroid boek uitgegeven met daarin drie van mijn foto’s’, vertelt zij trots. ’Dat boek kun je beschouwen als een collector’s item en is wereldwijd uitgegeven door de uitgever Taschen’. Het boek bevat een selectie van de totale fotocollectie ooit gemaakt met een Polaroid camera.

Eind jaren tachtig had Karen genoeg van het fotograferen en begon met het vervaardigen van ‘colimages’. Dat zijn collages die met veel knip- en plakwerk tot stand komen. Hiermee ging zij langs uitgevers en art directors van tijdschriften die regelmatig haar werk afnamen en plaatsten.

Green Lips
Karen Kommer werkt nu alweer 20 jaar als fotograaf-illustrator voor diverse media en in de openbare ruimte. Haar grootste liefde is echter al reizend fotograferen. Samen met haar Amerikaanse echtgenoot – architect, kunstenaar en schrijver van reisverhalen – vormt zij een team. In opdracht van Eneco maakten zij driedimensionale projecten zoals een Peperbus aan de Trekvliet en telefoonkaarten met eigen logo van het bedrijf, nu collector’s items.

Green Lips is het laatste project van het creatieve echtpaar Griffin – Kommer. Een Nederlands-Engelstalig boek waarin 28 nationale en internationale jongeren tussen de 10 en 18 jaar die allemaal in Den Haag wonen, vertellen over hun favoriete groene plek. Zij geven daarin hun visie op de klimaatsverandering en komen met opmerkelijke oplossingen en ideeën. De klimaatsverandering is trouwens een onderwerp dat het echtpaar erg bezighoudt. De visie van beiden is: ‘aan kinderen is de toekomst’.

Ter gelegenheid van de viering van het 35-jarig bestaan van de bewonersorganisatie (2007) was Karen medeorganisator van de expositie van kunstwerken van bewoners van Archipel en Willemspark die werd gehouden in de Frederikstraat. De bewonersorganisatie A&W heeft foto’s van Karen aangekocht en aan ’t Klokhuis aangeboden bij de heropening daarvan in 2007. Ze zijn er permanent te zien. ‘In opdracht van het onlangs geopende hotel Mozaic aan de Laan Copes van Cattenburch heb ik fotowanden van Den Haag en Scheveningen gemaakt waarvan enkele wel 8 x 3 meter groot zijn’, zegt Karen als actieve wijkbewoner.

Reportages over dieren en mensen hebben haar bijzondere aandacht. Daarnaast is zij zeer spiritueel en maakt reportages met als thema ‘Jezelf belichten’. ‘Een reportage waarbij ik op verzoek de kant van iemand belicht (dus van die persoon vastleg) die wellicht onderbelicht is gebleven in zijn of haar leven. Of die op een bijzondere wijze iets belangrijks laat zien uit het leven van die persoon met betrekking tot emoties en gevoelens. Belicht jezelf door middel van het licht van de camera’, aldus Karen.

Kortom, veelzijdige wijkgenoten die Kommers!

Voor informatie over Karen Kommer en Fritz Griffin kunt u terecht op de website www.griffinkommer.com.

MW, januari 2009

Bob Kommer is in februari 2010 overleden.